Διδάγματα από τη νέα ψηφιακή στρατηγική της Βαρκελώνης
01 Dec, 2017# Μοχιανάκης Κωστής.
Το τελευταίο διάστημα ολοένα και περισσότερο κεντρίζει το ενδιαφέρον μας η προσπάθεια της Βαρκελώνης να επανεξετάσει τη χρήση του διαδικτύου των πραγμάτων.
Για το πως δουλεύουν στη Βαρκελώνη έχουν δημοσιευτεί πολλά κείμενα και εμείς εδώ έχουμε δημοσιεύσει αρκετά.Προσωπικά, πέρα από τα ιδιωτικά ταξίδια στην πόλη, έχω επισκεφτεί το Δήμο Βαρκελώνης δυο φορές όπου μου έχει αναλυθεί από τους συναδέλφους η καταπληκτική δουλειά τους.
Όπως είναι γνωστό στην Ελλάδα οι Δήμοι ακόμα δεν έχουν εισέλθει στην εποχή χρήσης του ΙοΤ.Είναι , λοιπόν, ενδιαφέρον να δούμε τους προβληματισμούς μιας πόλης που έχει κάνει τα πρώτα βήματα και αναζητεί λύσεις σε ερωτήματα όχι μόνο τεχνολογικής φύσεως αλλά κυρίως πολιτικής.
Γιατί πρέπει να καταλάβουμε ότι η έννοια της έξυπνης πόλης δεν είναι τεχνολογική πρόκληση, αφού οι τεχνολογίες υπάρχουν και εξελίσσονται συνέχεια, αλλά κυρίως πολιτική γιατί πρέπει να απαντούμε συνέχεια στα ερωτήματα : ποιος ωφελείται και γιατί ,από τη χρήση των τεχνολογιών.
Το Μάιο του 2015 η Βαρκελώνη επέλεξε ως Δήμαρχο την Ada Colau μια ακτιβίστρια του κινήματος για τις κατοικίες της πόλης ,η οποία υποσχέθηκε επίσης μια πιο συμμετοχική διακυβέρνηση με επίκεντρο τους πολίτες.Αυτή προσέλαβε την Francesca Bria, Ιταλίδα που δούλευε στο ίδρυμα καινοτομίας NESTA στη Βρετανία η οποία έκανε αποτίμηση της μέχρι τότε ψηφιακής πολιτικής της Βαρκελώνης και ένα επανασχεδιασμό.
Πρέπει να τονίσουμε ότι ήδη η Βαρκελώνη θεωρείται ως πόλη φάρος της καινοτομίας και των ψηφιακών λύσεων.Μεγάλες εταιρείες παγκόσμιας εμβέλειας έχουν εγκατασταθεί στη Βαρκελώνη, κυρίως στην περιοχή 22@ οι οποίες χρησιμοποιούν το αστικό περιβάλλον της για τεστάρισμα και προβολή των προϊόντων και των υπηρεσιών τους.
Άρα από μόνος του ο επανασχεδιασμός μια επιτυχημένης πολιτικής τουλάχιστον είναι ριψοκίνδυνος.
Οι λύσεις που έχουν εφαρμοστεί μέχρι τώρα λύνουν πολλά προβλήματα.
Για παράδειγμα η εφαρμογή για το πάρκινγκ σου επιτρέπει να πληρώσεις σε 30 δευτερόλεπτα .Αλλά , πως αυτός που βρίσκεται στο ψάξιμο θέσης μπορεί να αποφασίσει όταν οι διαθέσιμες θέσεις αλλάζουν συνέχεια ;
Υπάρχουν πολλά παραδείγματα εφαρμογών που ενώ λύνουν κάποιο πρόβλημα αδυνατούν να δώσουν λύσεις εκεί που χρειάζεται συσχέτιση πληροφοριών.Οι διαφορετικοί πίνακες ελέγχου και τα μεμονωμένα σιλό αποθήκευσης των δεδομένων είναι το μεγάλο πρόβλημα.
Ο επικεφαλής της Cisco στην Ισπανία Antonio Conde δίνει την απάντηση : «Το κύριο μάθημα που μάθαμε στη Βαρκελώνη είναι ότι το πρώτο πράγμα που πρέπει να γίνεται σε μια επιτυχημένη έξυπνη πόλη είναι να ξεκινήσει η ανάπτυξη μιας κοινής πλατφόρμας.»
Η πρόκληση όμως για την νέα διοίκηση της Βαρκελώνης είναι ευρύτερη .
Πως θα χρησιμοποιηθούν τα δεδομένα ώστε η διοίκηση της πόλης να παίρνει καλύτερες αποφάσεις ή να δώσει στους πολίτες τα δεδομένα ώστε να χρησιμοποιηθούν με όλους τους διαφορετικούς τρόπους που θα επιλέξει ο καθένας ;
Αυτός ο τρόπος σκέψης εξηγεί γιατί η ανάπτυξη μιας κοινής υποδομής συλλογής και διαχείρισης των δεδομένων είναι στις τωρινές στρατηγικές επιλογές της Βαρκελώνης .Αισθητήρες ανοικτού κώδικα, με κοινά πρότυπα, συνδεδεμένο σε datacenter που διαχειρίζεται η ίδια η πόλη.
Δηλαδή η πόλη θέλει να διατηρήσει υπό τον έλεγχο της και να προστατέψει τα δεδομένα των κατοίκων ενώ ταυτόχρονα παραχωρεί τα δεδομένα που της ανήκουν στους πολίτες και τις επιχειρήσεις .
Ας δούμε μερικά παραδείγματα από τις δράσεις της πόλης της Βαρκελώνης σχετικές με την νέα ψηφιακή στρατηγική της.
- Πλατφόρμα συμμετοχικότητας
- Συμμετοχικό σύστημα κατάρτισης προϋπολογισμού
- Δράσεις ενίσχυσης της κυκλικής οικονομίας και της διαφοροποίησης της παραγωγής ( Maker District στο Poblenou ή η φιλοξενία του MakerFaire )
- Πολιτιστικές δραστηριότητες και οι πρωτοβουλίες πολιτών με πειράματα όπως το PAM
- Το DECODE είναι ένα νέο έργο αξίας 5 εκατομμυρίων ευρώ το οποίο υλοποιείται επί του παρόντος μαζί με 14 εταίρους σε όλη την Ευρώπη. Περιλαμβάνει κρυπτογραφημένη αποκεντρωμένη αρχιτεκτονική διαχείρισης δεδομένων χρησιμοποιώντας blockchain και κατανεμημένα ημερολόγια.