Οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του Δήμου Ηρακλείου για την εξ αποστάσεως εργασία των υπαλλήλων του
Η πανδημία του Covid-19 οδήγησε σε μια μετάβαση ευρείας κλίμακας. Την απομακρυσμένη εργασία εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών απάντησαν σε αυτή την πρόκληση διασφαλίζοντας την αδιάλειπτη λειτουργία υπηρεσιών και επιχειρήσεων.
Κάθε οργανισμός και πολίτης απάντησε με διαφορετική αποτελεσματικότητα στην πρόκληση της ψηφιακά απομακρυσμένης εργασίας.Πως, όμως , αντιμετωπίσαμε σε τοπικό επίπεδο τις παραπάνω προκλήσεις ;
Η υπηρεσία Πληροφορικής του Δήμου Ηρακλείου στα πλαίσια του σχεδίου “Ηράκλειο, έξυπνη πόλη” έχει υλοποιήσει με τη χρήση ελεύθερου , ανοικτού λογισμικού (openstack , owncloud, jitsi meet , horde , wso2 κά ) τις παρακάτω ηλεκτρονικές υπηρεσίες για εξ αποστάσεως εργασία των στελεχών του. Η πρόσβαση στις υπηρεσίες είναι δυνατή μέσω συστήματος ενιαίας πρόσβασης χρηστών (SSO) με τη χρήση μοναδικών κωδικών πρόσβασης:
Ηλεκτρονική Αλληλογραφία : Δίνεται η πλήρης δυνατότητα απομακρυσμένης διαχείρισης της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας μέσω διαδικτύου (webmail) .
Διαχείριση Εγγράφων:Η διαχείριση των εισερχομένων και εξερχομένων εγγράφων δηλ όλη η αλληλογραφία των υπηρεσιών του Δήμου μπορεί να γίνει και με απομακρυσμένη πρόσβαση .
Διαχείριση αιτημάτων πολιτών : Η διαχείριση των αιτημάτων των δημοτών μπορεί να γίνει και με απομακρυσμένη πρόσβαση από την διεύθυνση backoffice.heraklion.gr.Να σημειωθεί ότι το διάστημα από 13 Μαρτίου 2020 παρατηρήθηκε αύξηση των ηλεκτρονικών αιτημάτων πολιτών κατά 50 % περίπου στις 163 ηλεκτρονικές υπηρεσίες διαφόρων επιπέδων που προσφέρει.
Αποθήκευση και διαμοιρασμός αρχείων : Aποθήκευση, διαχείριση και διαμοιρασμός αρχείων σε υπηρεσία νέφους αποθήκευσης δεδομένων (cloud) .
Τηλεδιασκέψεις : Από 13 Μαρτίου, χρησιμοποιούνται τα συστήματα τηλεδιάσκεψης e-presence και Webex που παραχώρησαν το Υπουργείο Ψηφιακής πολιτικής και η ΚΕΔΕ αντίστοιχα. Μέχρι τώρα, έχουν πραγματοποιηθεί 40 τηλεδιασκέψεις συμβουλίων και επιτροπών με 498 συμμετέχοντες αιρετούς και υπαλλήλους συνολικής διάρκειας 2725 λεπτών.
Ήδη ο Δήμος , χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα ελεύθερου λογισμικού jitsi , διαθέτει το δικό του σύστημα τηλεδιάσκεψης εγκατεστημένο στο ιδιόκτητο datacenter του .
Ψηφιακές Υπογραφές : Το διάστηματης υγειονομικής κρίσης ο Δήμος διέθεσε στα στελέχη του επιπλέον εκατό (100) Ψηφιακά Πιστοποιητικά (Ψηφιακές Υπογραφές) για την ασφάλεια της ηλεκτρονικής επικοινωνίας των υπαλλήλων και των πολιτών με τις υπηρεσίες του.
Τα τελευταία δύο χρόνια, έχουν ήδη διανεμηθεί άλλα εκατό (100) Ψηφιακά Πιστοποιητικά.
Σύστημα ενιαίας πρόσβασης και αυθεντικοποίησης χρηστών (SSO) : Ο Δήμος διαθέτει σύστημα ενιαίας πρόσβασης και αυθεντικοποίησης χρηστών στις διαδικτυακές υπηρεσίες που προσφέρει στους υπαλλήλους και στους πολίτες.
Datacenter : Όλες οι παραπάνω υπηρεσίες χρησιμοποιούν τις υποδομές του Datacenter του Δήμου Ηρακλείου.
Η υλοποίηση αυτών των υψηλής αποτελεσματικότητας υπηρεσιών χωρίς ιδιαίτερο κόστος για τον Δήμο , αποδεικνύει ότι δεν είναι η έλλειψη υλικών πόρων το κύριο εμπόδιο στην πορεία για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας και των πόλεων μας.