Heraklion
Smart City

  • English

Μόνο με έργα μαζικής κλίμακας οι πολίτες θα συνειδητοποιήσουν την αξία της «έξυπνης πόλης».

06 Jun, 2019
...
Όλο και περισσότεροι Δήμοι της χώρας επιλέγουν την αξιοποίηση της ευκαιρίας που τους δίνει ο  νόμος 3855 και επιλέγουν την ενεργειακή αναβάθμιση όλου του οδικού φωτισμού και του φωτισμού κοινόχρηστων χώρων τους (πλατείες, γήπεδα) με φωτιστικά τεχνολογίας LED, με  σκοπό τη σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας που πλέον ξεπερνά το 70%.Αυτές οι κινήσεις φέρνουν ακόμα πιο κοντά και στην πράξη την υλοποίηση σχεδίων «έξυπνης πόλης» που μέχρι σήμερα ήταν αόρατα στα μάτια των πολιτών.Μόνο με έργα μαζικής κλίμακας οι πολίτες θα απολαύσουν υπηρεσίες που αυξάνουν την ποιότητα ζωής στις πόλεις αλλά ταυτόχρονα υπηρετούν ευρύτερους στόχους όπως η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
Ήδη αρκετοί Δήμοι βρίσκονται είτε σε φάση υλοποίησης είτε δημοπράτησης τέτοιων σημαντικών έργων υποδομής, όπως για παράδειγμα,  οι Δήμοι Καλαμάτας, Σαρωνικού, Δελφών, Ρόδου, Μεσσήνης, κλπ. σύμφωνα με το energypress.gr 
Ολοένα και γίνεται μεγαλύτερη η συμμετοχή Ομίλων σε Δημοπρατήσεις έργων ΣΕΑ .Σύμφωνα με δηλώσεις της δημοτικής ηγεσίας του  Δήμου Βόλβης, το αυξανόμενο ενδιαφέρον  του ιδιωτικού τομέα για επενδύσεις στον κλάδο του οδοφωτισμού, αποτυπώνεται  στη σημαντική συμμετοχή 4 μεγάλων Ομίλων της χώρας  για τη διεκδίκηση του έργου  οδοφωτισμού του Δήμου Βόλβης το οποίο δημοπρατήθηκε πριν 10ημέρες. Συγκεκριμένα  στον διαγωνισμό δήλωσαν παρόν μεγάλες εταιρείες όπως,
– Η Ένωση εταιρειών που απαρτίζεται από τον Αμερικάνικο κολοσσό AMERESCO (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας) μαζί με την GREENESCO (50% μέτοχος ΔΕΗ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ) και την RESINVEST
–    Η Ένωση εταιρειών ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ(ΜΕΤΚΑ)-ΕΝVΙRΟFΙΝΑ-ΕΛΕΜΚΑ
–    Η Ένωση εταιρειών ΟΤΕ- GLOBITEL
–    Η SIRECLED του Ομίλου Δασκαλόπουλος
Οι θετικές εισηγήσεις και εγκρίσεις των έργων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, καθώς και η προσπάθεια μεγάλων παικτών του κλάδου για επικράτηση της διαφάνειας, φαίνεται να ήταν οι βασικοί λόγοι που προσέλκυσαν επενδυτικά σχήματα και συνεργασίες εταιρειών για την διεκδίκηση της πίτας μιάς μεγάλης υποσχόμενης αγοράς».
100% αυτοχρηματοδότηση και ανάληψη του ρίσκου από τον ιδιωτικό τομέα
Όπως μας τόνισαν από τον Δήμο Βόλβης, αξίζει να σημειωθεί ότι τα συγκεκριμένα έργα που ακολουθούν τη διαδικασία Σύμβασης Ενεργειακής Απόδοσης (ΣΕΑ) υλοποιούνται  με 100% αυτοχρηματοδότηση και ανάληψη του ρίσκου από τον ιδιωτικό τομέα, καθώς ο Ανάδοχος θα υλοποιήσει την επένδυση με ίδια κεφάλαια και θα αποπληρώνεται τμηματικά σε βάθος 12ετίας, λαμβάνοντας ένα μέρος της εξοικονόμησης ενέργειας που θα επιτυγχάνεται ανά τρίμηνο. Παράλληλα, ο Ανάδοχος θα είναι υπόχρεος για τη 12ετή συντήρηση του δικτύου οδικού φωτισμού και τη λειτουργία των συστημάτων τηλε-διαχείρησης που θα αναπτυχθούν. Ο Δήμος, σε αυτά τα έργα, δεν επιβαρύνεται με δανεισμό και λαμβάνει μέρος του οφέλους από την εξοικονόμηση ενέργειας από το πρώτο κιόλας έτος.
Οι Δήμοι, φαίνεται να βιάζονται να ολοκληρώσουν τα συγκεκριμένα έργα, καθώς με αυτόν τον τρόπο ανοίγει ο δρόμος για να ενταχθούν στο club των έξυπνων πόλεων κι αυτό γιατί στα πλαίσια  των έργων αυτών:
– εγκαθίστανται έξυπνα  φωτιστικά συνδεδεμένα με Συστήματα Τηλεδιαχείρισης-Ελέγχου Ενέργειας
– αναπτύσσεται η πλατφόρμα της ΕΞΥΠΝΗΣ ΠΟΛΗΣ(SMARTCITIES), η οποία θα περιλαμβάνει  διάφορες έξυπνες και καινοτόμες  υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας προς τους Δημότες. Για παράδειγμα  Σύστημα Έξυπνης Στάθμευσης,  Σύστημα Έξυπνων Κάδων Απορριμμάτων, Σύστημα Διαχείρισης Σημείων Ελεύθερης Πρόσβασης WiFi, κλπ.

Επίσης σύμφωνα με τον Νίκο Καραγιάννη- ypodomes.com ypodomes.gr Ακόμα ένα ΣΔΙΤ ετοιμάζεται να προκηρυχθεί και αυτή τη φορά σε ένα νέο τομέα. Σύμφωνα με ανακοίνωση του Δήμου Αθηναίων, προετοιμάζεται ο διαγωνισμός για την αντικατάσταση 45.500 φωτιστικών (οδοφωτισμού) μετά το “πράσινο φώς” που έλαβε από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή για την αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού της Αθήνας με λαμπτήρες LED.

Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 21εκατ.ευρώ (ποσό με ΦΠΑ) και αναμένεται να συγκεντρώσει το ενδιαφέρον πολλών εταιρειών λόγω του μεγέθους του και της εξασφαλισμένης απόδοσης του. Η δημοπράτηση του έργου εκτιμάται σύμφωνα με πηγές του ypodomes.com να βγει στον αέρα μετά τις δημοτικές εκλογές, από τη νέα διοίκηση και πάντως μέσα στο Φθινόπωρο.Όπως σημειώνεται άλλωστε, πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα ΣΔΙΤ που έχει υλοποιηθεί στην χώρα, μέσω του οποίου έχει υπολογιστεί η εξοικονόμηση ενέργειας κατά 65% και εξοικονόμηση πόρων της τάξης των 3,8 εκ ευρώ ετησίως, από τα περίπου 7 εκ. ευρώ που πληρώνει ετησίως ο δήμος Αθηναίων σε τιμολόγια οδοφωτισμού.

Η διάρκεια του έργου εκτιμάται σε 14 χρόνια και η εξόφληση του θα γίνεται με πληρωμές διαθεσιμότητας. Στοιχείο του διαγωνισμού θα είναι η ποιότητα του εξοπλισμού αλλά και η εξοικονόμηση καθώς κατ`ελάχιστον ζητείται να είναι -65% και συνολική μείωση του σημερινού κόστους κατά τουλάχιστον 25%. Επιπλέον, ο δήμος Αθηναίων, πετυχαίνει:-Ραγδαία μείωση του ετήσιου κόστους συντήρησης, λόγω της προτεινόμενης τεχνολογίας της οποίας η διάρκεια ζωής φτάνει τα 20 έτη.

-Μείωση βλαβών και χρόνου αποκατάστασης.
-Μείωση των αερίων θερμοκηπίου CO2 κατά 23.900 τόνους ετησίως.
-Εξάλειψη του υδραργύρου από την υφιστάμενη βάση των φωτιστικών του δήμου Αθηναίων (αυτή τη στιγμή ο δήμος Αθηναίων κατά ~23% χρησιμοποιεί λαμπτήρες που περιέχουν αέρια υδραργύρου).
-Μείωση της φωτορύπανσης και εξάλειψη φαινομένων που έχουν αρνητική επίδραση σε πεζούς και οδηγούς.

Η βελτίωση του φωτισμού αναμένεται να έχει σημαντική συμβολή στην αναβάθμιση της καθημερινότητας των πολιτών, καθώς η πόλη θα είναι φωτισμένη σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Η αναβάθμιση του δικτύου ηλεκτροφωτισμού που θα πραγματοποιηθεί με βάση το θεσμικό πλαίσιο των Συμβάσεων Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) προσφέρει πολλαπλά οφέλη στους κατοίκους, είναι σύμφωνα με τα διεθνή περιβαλλοντικά πρότυπα και ταυτόχρονα είναι και αισθητά πιο οικονομικό.
Αποτελεί ταυτόχρονα μία από τις σημαντικότερες δράσεις του Σχεδίου Δράσης για την Κλιματική Αλλαγή και της Στρατηγικής Ανθεκτικότητας του δήμου Αθηναίων που συντάχθηκαν σε συνεργασία με τα δίκτυα πόλεων C40 και 100 Resilient Cities και η υλοποίηση του αποτελεί καθοριστικό βήμα προς την επίτευξη του στόχου που έχει τεθεί για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά 40% μέχρι το 2030.
Ο τρόπος χρηματοδότησης του έργου με τη διαδικασία των ΣΔΙΤ, έχει πολλά πλεονεκτήματα καθώς αφενός αξιοποιεί την τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα κι αφετέρου δίνει τη δυνατότητα εποπτικού ρόλου στον δημόσιο τομέα. Ταυτόχρονα, δίνει αποτελεσματικά κίνητρα στον ανάδοχο του έργου καθώς η αποπληρωμή του γίνεται μόνο μετά την παράδοση του έργου σε λειτουργία και την αξιολόγηση της ποιότητας του έργου και των προσφερόμενων υπηρεσιών καθ’ όλη τη διάρκεια του. Έτσι, εξασφαλίζεται η μακροπρόθεσμη διατήρηση ενός άρτιου τεχνικά έργου και η παροχή υπηρεσιών υψηλού επιπέδου.
Ο κ. Γιώργος Καμίνης πρώην Δήμαρχος Αθηναίων και νυν υποψήφιος Ευρωβουλευτής, σημείωσε ότι «για μία ακόμα φορά ο δήμος Αθηναίων καινοτομεί. Μέσω αυτού του έργου, εξασφαλίζουμε διαφάνεια, νομιμότητα και ακεραιότητα της διαγωνιστικής διαδικασίας αλλά κυρίως θα έχουμε μια Αθήνα πιο ασφαλή, πιο φωτεινή».

Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΩΝ ΣΔΙΤ

Εδώ αξίζει να προσθέσουμε ότι μαζί με το μεγάλο αυτό έργο για την Αθήνα, προωθούνται με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ από την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ δύο ακόμα αντίστοιχα έργα σε Ήπειρο και Κεντρική Μακεδονία. Είναι ακόμα μία αναβάθμιση της σημασίας των ΣΔΙΤ στη χώρα που εν πολλοίς το χρωστά στον εδώ και 9,5 χρόνια Ειδικό Γραμματέα, Νίκο Μαντζούφα που κατάφερε να πείσει για την χρησιμότητα, χρηστικότητα και ευελιξία αυτής της μεθόδου ξεπερνώντας εμπόδια, ιδεοληψίες και πεποιθήσεις και έχοντας πλέον εδραιώσει τα ΣΔΙΤ στη συνείδηση των Φορέων Υλοποίησης. Το παραπάνω έργο εντάσσεται στην ομάδα έργων-ΣΔΙΤ κόστους 1,5δισ.ευρώ που ετοιμάζεται να βγει στον αέρα το επόμενο διάστημα. Άλλα έργα που προετοιμάζονται να βγουν στον αέρα είναι ΣΔΙΤ για ευρυζωνικές συνδέσεις, μονάδες απορριμμάτων, σχολεία, κτιριακά έργα κ.α.