Heraklion
Smart City

  • English

Κινητικότητα και μεταφορές

Ο σχεδιασμός δράσεων που υποστηρίζουν την έννοια της βιώσιμης κινητικότητας (sustainablemobility) αποτελεί τη βάση για τη στρατηγική διαμόρφωσης της μετακίνησης για αστικές, υπεραστικές και εμπορευματικές μεταφορές. Οι κύριοι τομείς δράσεων για τον χρονικό ορίζοντα 10ετίας (2015-2025) είναι οι παρακάτω:

 

  • Ενίσχυση των φιλικών προς το περιβάλλον μέσων μετακίνησης: περπάτημα, ποδήλατο. Διαμόρφωση τεχνικών υποδομών: πεζοδρόμια, διαπλάτυνση υφιστάμενων πεζοδρομίων, νέοι πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, οδοί ‘μοιραζόμενης’ μετακίνησης (sharedspaces), οδοί ήπιας κυκλοφορίας κ.α.
  • Ενίσχυση των φιλικών προς το περιβάλλον μηχανοκίνητων μέσων μετακίνησης: προώθηση χρήσης πράσινων ιδιωτικών οχημάτων, λεωφορείων, minibuses, ηλεκτρικών ποδηλάτων. Ενίσχυση ιδιωτικών και δημόσιων συστημάτων ταχυμεταφορών εντός πόλης με ‘καθαρά’ πράσινα οχήματα (π.χ. cyclelogistics). Καθορισμός ποσοστού αντικατάστασης με πράσινα οχήματα.
  • Δράσεις συνδυασμού πολεοδομικού και κυκλοφοριακού σχεδιασμού για υφιστάμενες και μελλοντικές μελέτες του Δήμου.
  • Δράσεις ‘μοιραζόμενης’ κινητικότητας (sharingmobility). Δεδομένου του υψηλού κόστους αγοράς, συντήρησης, ασφάλισης και χρήσης ιδιωτικών οχημάτων αναπτύσσονται πρωτοβουλίες με αναφορά στο διεθνές και ευρωπαϊκό περιβάλλον τύπου bikesharing, carsharing, carpooling, taxi-sharing συνδυαζόμενες με σύγχρονες ευφυείς τεχνολογίες (web εφαρμογές, mobile applications κ.α.). Υποδομές συστημάτων υποδοχής, έργα λογισμικών υποστήριξης.
  • Δράσεις βελτίωσης κυκλοφοριακής διαχείρισης σε πραγματικό χρόνο για ενδοδημοτικές και διαδημοτικές μετακινήσεις με σύγχρονες ευφυείς τεχνολογίες (web εφαρμογές,  mobile applications κ.α.)
  • Δημιουργία θυλάκων Πρότυπης Γειτονιάς
  • Δράσεις διαχείρισης αστικής κινητικότητας στην ακτίνα επιρροής σχολικών συγκροτημάτων και εκπαιδευτηρίων. Δημιουργία ασφαλούς περιβάλλοντος μετακίνησης με εφαρμογές μέτρων και πολιτικών (softmeasures) και επεμβάσεις διαμόρφωσης υποδομών (διασταυρώσεις, διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, αναπλάσεις οδών, μονοδρομήσεις, συγκλίνουσες- αποκλίνουσες ροές, σήμανση, ευφυή συστήματα )
  • Δράσεις πληροφόρησης, ευαισθητοποίησης και ενίσχυσης συμμετοχικότητας και διαδικασιών διαβούλευσης σε θέματα βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
  • Δράσεις συνδυασμένης εκπαίδευσης για μικρούς και μεγάλους (έμφαση σε ομάδες στόχους: παιδιά, ηλικιωμένοι, ΑΜΕΑ κ.λπ.) για ζητήματα κινητικότητας και βελτίωσης οδικής ασφάλειας

Η τεχνολογική υποδομή και υπηρεσίες είναι αναπόσπαστο κομμάτι του άξονα αυτού καθώς είναι η βάση στην οποία κτίζονται οι έξυπνες και χρήσιμες υπηρεσίες.

Σε συνεργασία με τους φορείς μεταφορών της πόλης, το Ηράκλειο υιοθέτει την φιλοσοφία των έξυπνων μεταφορών εφαρμόζοντας καινοτομίες στον τομέα των ΤΠΕ συστημάτων και υπηρεσιών για τις μεταφορές και της αστικής κινητικότητας.  Αυτό συμπεριλαμβάνει τις παρακάτω δράσεις:

 

  • Ολοκληρωμένες ψηφιακές λύσεις αστικής κινητικότητας
  • Έξυπνες στάσεις στο αστικό ΚΤΕΛ Ηρακλείου
  • Ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης δωρεάν ποδηλάτων στους πολίτες με δανεισμό από συγκεκριμένα σημεία παράδοσης και παραλαβής που έχουν δημιουργηθεί σε όλη την πόλη
  • Εγκατάσταση αισθητήρων στα λεωφορεία του αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου για παρακολούθηση κίνησης στους δρόμους
  • Συνδυασμός ICT τεχνολογιών για δράσεις παρακολούθησης (monitoring) περιβαλλοντικών και κυκλοφοριακών προβλημάτων
    • Πιλοτική δημιουργία και εγκατάσταση ειδικού αστικού εξοπλισμού ΤΠΕ (σήμανση, παγκάκια, φωτισμός, στέγαστρα, στάσεις, κιόσκια πληροφόρησης και/ ή πώλησης ειδών, αντικείμενα περιβάλλοντος). Ενσωμάτωση συστημάτων μέτρησης (ατμοσφαιρική ποιότητα, φωτορύπανση, ηχορύπανση, κίνηση, wifi κ.λπ.)
  • Συστήμα μέτρησης της κυκλοφοριακής κίνησης με την χρήση διαφόρων μορφών αισθητήρων, (π.χ. με την χρήση κινητών τηλεφώνων είτε σε λεωφορεία του αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου είτε με τη βοήθεια των πολιτών).
  • Διαμόρφωση σχεδίου για στρατηγική ευφυών συστημάτων εμπορευματικών μεταφορών
  • Δράσεις για τη σταδιακή εφαρμογή συνεργατικών συστημάτων κινητικότητας στις εμπορευματικές μεταφορές (Cooperative transport systems)
  • Αξιοποίηση και δημοσιοποίηση υφιστάμενων και μελλοντικών μετρητικών στοιχείων που προκύπτουν από τα παραπάνω ευφυή και μη συστήματα
  • Διαμόρφωση συστήματος συλλογής κυκλοφοριακών δεδομένων και παροχής πληροφοριών χρόνου διαδρομής σε πραγματικό χρόνο. Παρακολούθηση και συντονισμός από ειδική υπηρεσία του Δήμου (κέντρο κινητικότητας).
  • Δράσεις για ανάπτυξη τεχνολογιών διαχείρισης στόλου οχημάτων
  • Ανάπτυξη έξυπνου συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης (πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο για τιμολόγηση και διαθεσιμότητα)
  • Αξιοποίηση ανοικτών δεδομένων δημόσιου χαρακτήρα (π.χ. γεωχωρικών δεδομένων)

Δράσεις προς όφελος των χρηστών ΜΜΜ, ποδηλατών, πεζών και μηχανοκίνητων οχημάτων

Διαμόρφωση κέντρου αστικής κινητικότητας για ενημέρωση χρηστών και αρχών (παροχή πληροφοριών μετακίνησης (δρομολόγια, εισιτήρια, κατηγορίες εκπτώσεων κ.α., ενημέρωση για γενικά δρομολόγια και εξειδικευμένη δρομολόγηση πεζή- ποδήλατο- ΜΜΜ- μηχανοκίνητο όχημα, κυκλοφοριακές συνθήκες, επιλογές διασύνδεσης περιοχών και βέλτιστης μετακίνησης, νέα/ πιλοτικά συστήματα, ενημέρωση των δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των μετακινούμενων, πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση πολιτών σε θέματα κινητικότητας- κυκλοφορίας- περιβάλλοντος  κ.α., ).

  • Δράσεις πληροφόρησης για σχεδιασμό Μετακίνησης και συνδυασμένης μετακίνησης
  • Δράσεις Πληροφόρησης Μετακινούμενων
  • Δράσεις υποστήριξης συστημάτων δημόσιας αστικής και υπεραστικής συγκοινωνίας (information&monitoring)
  • Διαμόρφωση συστημάτων για πινακίδες μεταβλητών μηνυμάτων (VMS)
  • Δράσεις ώθησης για το σχεδιασμό πολυτροπικής μετακίνησης και ενοποιημένης έκδοσης εισιτηρίων ή των εναλλακτικών που θα προκύψουν από τις μελέτες κινητικότητας και ευφυών συστημάτων μεταφορών
  • Δράσεις υποστήριξης πολιτικής στάθμευσης. Η πολιτική στάθμευσης θα δίνει προτεραιότητα στους κατοίκους και θα στοχεύει στη βραχυχρόνια στάθμευση των επισκεπτών. Έμφαση θα δίδεται ακόμα στη διαχείριση των λειτουργιών της τροφοδοσίας
  • Δράσεις αναβάθμισης οδικής ασφάλειας (monitoring συντήρησης, παρεμβάσεων, εντοπισμός και βελτίωση επικίνδυνων σημείων, συστηματική επιτήρηση συμπεριφοράς κ.ο.κ.)
  • Χρήση τεχνολογιών, τεχνικών και τεχνογνωσίας ώστε να διασφαλιστεί η ηλεκτρονική προσβασιμότητα των ΜΕΑ και ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων.

Έργα